آیا می‌دانید چه مواد مغذی برای سلامت و زیبایی مو‌ها مفید است؟

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

آیا می‌دانید چه مواد مغذی برای سلامت و زیبایی مو‌ها مفید است؟

یکی از رازهای داشتن موهای سالم چیست؟ آیا محصول خاصی ساخته‌ی اروپاست؟ یا یک نرم‌کننده‌ی مخصوص آرایشگاه‌های خارجی؟

احتمالا تعجب می‌کنید اگر بفهمید راز داشتن موهای سالم، رژیم غذایی متعادل است. متخصصان معتقدند رژیم غذایی سالم که حاوی پروتئین، آهن و دیگر مواد مغذی باشد، به سلامت و زیبایی موها کمک زیادی می‌کند.

«از نظر یک پزشک، موی سالم مویی است که به اندازه کافی از هر فولیکول رشد می‌کند، به سادگی نمی‌شکند و ریشه‌ی آن در پوستی سالم قرار دارد. موهایی که هر اندازه بخواهید می‌تواند بلند و پرپشت باشد. براق، منعطف و حالت پذیر است.»

یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند همه‌ی مواد مغذی لازم برای موی سالم را به بدن شما برساند.

موی سالم: درباره‌ی اهمیت پروتئین

موهای شما نیاز به رژیم غذایی دارد که همه‌ی ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر مواد مغذی لازم برای سلامت دیگر نقاط بدن را دارا باشد. برای نمونه پروتئین را در نظر بگیرید. یک تار مو بیش از هر چیز از پروتئین تشکیل شده و این به این معنی است که موی شما برای رشد به پروتئین نیاز دارد. «پوست و ناخن هر دو فیبرهای پروتئینی هستند.»

به طور طبیعی، تقریبا 90% از حجم موی شما در حال رشد است. برای هر تار مو، این مرحله‌ی رشد حدود 2 تا 3 سال طول می‌کشد. در پایان این دوره، مو به مرحله استراحت وارد می‌شود و پیش از آنکه بریزد و موی دیگری جایگزین آن شود، نزدیک به سه ماه در این مرحله باقی می‌ماند. اگر در رژیم غذایی‌تان به اندازه‌ی کافی پروتئین مصرف نکنید، ممکن است حجم زیادی از موی شما وارد مرحله‌ی استراحت شود.

به طور میانگین روی سر تقریبا 150.000 -120.000 تار مو وجود دارد و هر روز تقریبا 20 تا 100 تار مو می‌ریزد. بیشتر مردم متوجه ریزش این حجم کم نمی‌شوند. اما اگر حجم موی زیادی ناگهان وارد مرحله‌ی استراحت شود، ریزش مو کاملا محسوس خواهد بود.

اگر پروتئین کمی مصرف می‌کنید،‌ احتمالا علت ریزش موها‌ی‌تان همین است. و با اصلاح رژیم غذایی می‌توان آن را حل کرد.

آهن و دیگر مواد مغذی

پروتئین تنها عنصر مغذی نیست که برای داشتن موی سالم به آن نیاز داریم. آهن، ویتامین e و مواد معدی مثل سلنیوم، مس و منیزیوم هم برای موی سالم ضروری هستند. «همه‌ی این مواد در تولید پروتئینی که موی شما از آن ساخته شده نقش دارند.»

مصرف کم آهن هم می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

«بهترین منبع آهن در رژیم غذایی، گوشت است. گوشت صدف و سیرابی در صدر فهرست گوشت‌های مغذی قرار دارند.» اما از آنجاکه مصرف بیش از حد گوشت سیرابی مضر است. از این رو بهتر است از گوشت‌های دیگری مثل گوشت گاو و ماهی استفاده کنید که منابع بسیار خوبی برای آهن هستند.

انواع سبزیجات هم منبع آهن هستند از جمله سویا، تخم کدو، لوبیای سفید، اسفناج و عدس. تنها مشکل در آهن منابع غیرگوشتی این است که بدن آهن سبزیجات را کمتر جذب می‌کند. به گفته پزشکان «این امکان وجود دارد که شما یک رژیم غذایی گیاهخواری با توجه ویژه به مصرف آهن در پیش بگیرید ولی آهن کافی به بدن‌تان نرسد.»

آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که با پزشک‌ درباره رژیم غذایی‌تان مشورت کنید و تقاضا کنید آزمایش آهن از شما گرفته شود در نتیجه پزشک می‌فهمد که آیا نیاز به مصرف مکمل آهن دارید یا نه.

ویتامین دی و تاثیر آن بر مو

با اینکه شواهد کافی درباره نقش ویتامین دی روی چرخه طبیعی مو وجود ندارد اما تحقیقاتی در این باره صورت گرفته که نشان می‌دهد ویتامین دی می‌تواند تاثیرگذار باشد. دکتر میرمیرانی می‌گوید: «ما ویتامین دی را از نور خورشید می‌گیریم اما متخصصان پوست توصیه نمی‌کنند خود را زیاد در معرض نور خورشید قرار دهید.»

ویتامین دی را می‌توان از محصولات غنی شده‌ای مثل شیر، آب پرتقال و غلات‌ تامین کرد. اما به گفته دکتر میرمیرانی، با توجه به برخی پژوهش‌ها، بسیاری از امریکایی‌های ویتامین دی کافی دریافت نمی‌کنند و دوز ضروری ویتامین دی برای بدن به طور قطع مشخص نیست.» او پیشنهاد می‌کند با پزشک درباره نیازتان به ویتامین دی مشورت کنید و اگر نیاز است از مکمل‌های دارویی استفاده کنید.

آیا مصرف مکمل‌های مخصوص مو لازم است؟

کمبود هر ویتامینی می‌تواند موجب ریزش مو شود.» اما این واقعیت و دیگر مسائلی که متخصصان درباره ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌گویند، به این معنا نیست که باید مکمل‌های دارویی مخصوص مو مصرف کنید.

اگر مکمل مصرف می‌کنید حتما به پزشک‌تان اطلاع دهید تا در سابقه‌ی پزشکی شما ثبت شود. چون متخصصان حوزه‌ی سلامت باید از هر آنچه مصرف می‌کنید، چه طبیعی و چه به دستور نسخه پزشک اطلاع داشته باشند.

سلامت مو و رژیم‌های لاغری

کاهش وزن، خصوصا کاهش وزن شدید با رژیم‌های لاغری سخت، می‌توان موجب ریزش شدید مو شود. «آرایشگرهای حرفه‌ای بدون آنکه چیزی بپرسند، صرفا با مشاهده‌ی تغییرات مو می‌فهمند که مشتری‌شان در حال کاهش وزن با رژیم لاغری است.»

«زنانی که رژیم کم کالری سخت دارند، خیلی زود وزن کم می‌کنند اما نمی‌توان با خیال راحت گفت که آیا مواد مغذی لازم را دریافت می‌کنند یا نه.». کاهش وزن می‌توان به بدن استرس وارد کند که خود عاملی برای افزایش ریزش مو است. به گفته برخی پزشکان حتی اگر با سرعت بسیار کمی در حال کاهش وزن هستید و از برنامه‌ی مورد تایید پزشک استفاده می‌کنید، باز هم ممکن است دچار ریزش مو شوید.»

با کم کردن 7 کیلو وزن یا بیشتر، ریزش مو کاملا طبیعی است. صبور باشد. اگر سلامت تان را حفظ کنید، موهای‌تان بعد از تثبیت وزن دوباره رشد خواهند کرد.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران - خیابان گاندی جنوبی - روبروی دکل شبکه 2 - نبش کوچه ترابنده - بیمارستان گاندی - ساختمان کلینیک های تخصصی - پلاک 130- طبقه 15
88653103 - 88653104 - 88661980 (9821+)
6804804 (98912+)

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید