با راه‌کارهای طبیعی برای تقویت مو بیشتر آشنا شوید

1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 امتیاز 0.00 (0 رای)

این مطلب را به اشتراک بگذارید

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

با راه‌کارهای طبیعی برای تقویت تقویت مو بیشتر آشنا شوید

اگر در اینترنت راه‌های درمان ریزش طبیعی مو را جست و جو کنید، فهرست بلندبالایی از تونیک‌ها، کرم‌ها و مکمل‌ها را خواهید یافت. اما سوال اینجاست که تاثیری دارند یا نه؟ به گفته‌ی بسیاری از پزشکان بیشتر این محصولات گرانقیمت و بی‌فایده‌اند.

با اینکه مطالعات زیادی روی راه‌های درمان ریزش مو انجام شده اما تعداد انگشت شماری هستند که تاثیرگذارند و می‌توانند روند ریزش مو را کندتر کنند.

همه چیز به علت ریزش بستگی دارد

به دلایل مختلفی ممکن است وقتی موهای‌تان را برس می‌کشید موی بیشتری در آن جمع شده باشد. کمبود ویتامین‌ها، مشکلات تیروئید و یائسگی همه از عوامل ریزش مو هستند.

اگر علت ریزش مو، یک بیماری خاص باشد، ابتدا باید بیماری را درمان کرد.

«اگر موردی وجود داشته باشد، اول باید به آن رسیدگی کرد و در نتیجه ریزش مو خودبه‌خود برطرف خواهد شد.»

گاهی هم برای درمان ریزش مو، تجویز دارو هم نیاز است اما اغلب پزشکان ترجیح می‌دهند در وهله‌ی اول مسائل کلی‌تر را بررسی کنند. مسائلی از جمله:

تغذیه

«یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق مردم به تغذیه‌ی بهتر، تقویت خودبینی است. همه‌ی ما دوست داریم چشمانی درخشان، مو و پوستی شفاف داشته باشیم.»

ولی متاسفانه خیلی از مردم رژیم غذایی مناسب ندارند. پروتئین برای تقویت مو و رشد آن بسیار مهم است. توصیه شده پروتئین لازم را از دو تا سه وعده‌ی 90 گرمی گوشت قرمز یا چهار وعده لبنیات و حبوبات تامین کنید.

در بیشتر موارد پزشکان به بیمارانی که درگیر ریزش مو هستند توصیه می‌کنند از دانه‌های روغنی، تخم‌مرغ و ماهی هم در رژیم غذایی‌شان استفاده کنند. همه‌ی این مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا3 هستند که به کم کردن تورم و سلامت پوست سر کمک می‌کند.

بهتر است در رژیم غذایی به جای یک روتین تکراری، هر روز غذاهای مختلفی مصرف کنید. کراویچ توصیه می‌کند روزانه 6 تا 10 وعده سبزیجات، دو تا چهار میوه و ترکیبی از غلات، حبوبات و محصولات گوشتی بدون چربی استفاده کنید.

بعضی از مواد مغذی می‌توانند به سلامت مو کمک کنند عبارتند از:

آهن: کم‌خونی می‌تواند موجب ریزش مو شود. ولی مصرف مکمل‌های آهن تنها در صورتی توصیه می‌شود که آزمایش کم‌خونی ناشی از کمبود آهن مثبت باشد.

زینک و بیوتین: این مکمل‌ها می‌توانند به رشد مو کمک کنند. چون آن عده که از اختلالات متابولیسمی رنج می‌برند و با کمبود این مواد مغذی روبه رو هستند، موهای ضعیف، موهای نازک و ناخن‌های شکننده دارند. البته بعضی از پزشکان مصرف مکمل‌ها را توصیه نمی‌کند ولی آن‌ها را مضر هم نمی‌داند.

عصاره‌ی نخل اره‌ای هم برای رشد مو توصیه شده ولی بر اساس تحقیقات موسسه‌ی ملی سلامت، شواهد کافی برای تاثیرگذاری آن وجود ندارد.

مکمل‌های مصرفی‌تان را بشناسید

اگر قصد دارید برای سلامت موهای‌تان، مکمل مصرف کنید بهتر است قبل از هر کار با پزشک مشورت کنید. در این صورت پزشک می‌تواند هر گونه عوارض جانبی از جمله تداخلات دارویی را  پیش‌بینی و بررسی کند.

با اینکه مکمل‌ها نیاز به نسخه‌ی پزشک ندارند، ولی پزشک باید از مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید اطلاع کامل داشته باشد تا بتواند به درستی وضعیت سلامت شما را کنترل کند.

با اینکه صرف وجود یک مهر روی قوطی قرصی که مصرف می‌کنید، تضمین کافی نیست ولی تاییدیه‌ی سازمان‌هایی مثل فارماکوپه امریکا و NSF بین المللی می‌تواند خیال‌تان را راحت کند که قرص مکملی که تهیه کرده‌اید در کارخانه تهیه شده و هر آنچه روی برچسب آن نوشته شده در هر قرص با دوزهای مناسب وجود دارد و حاوی هیچ ماده‌ی مضری نیست.

نکاتی درباره‌ی آرایش مو

کش‌ سر پلاستیکی، رنگ مو، فر کردن مو و اتوهای صاف‌کننده یا حالت دهنده می‌توانند به مو آسیب بزنند. اگر موهای‌تان کم پشت شده، بهتر است مراقب باشید وضعیت بدتر نشود. موها‌ی‌تان را بیش از اندازه برس یا سشوار نکشید و با ملایمت آن را حالت دهید.

بعضی از بیماران هم گاهی به کلی از رسیدگی به موهای‌شان دست می‌کشند و این می‌تواند به شکنندگی، بی‌حالت شدن مو و نارضایتی بیمار منتهی شود.

 توصیه‌ها

  • اگر در اثر ریزش، قسمت‌هایی از پوست سر نمایان شده بهتر است برای پوشاندن این ناهماهنگی از محصولاتی استفاده کنید که برای رنگ کردن پوست سر ساخته شده اند
  • از اکستنشن‌های مو برای پرپشت نشان دادن استفاده کنید
  • موها‌ را کوتاه نگه دارید تا کم پشت بودن مو کمتر به چشم بیاید
  • سعی کنید فرق مو را از کنار سر باز کنید. این کار باعث می‌شود قسمت وسط سر که زودتر از قسمت‌های دیگر کم پشت می‌شود، کمتر به چشم بیاید
  • از محصولات حجم‌دهنده‌ی مو استفاده کنید که موها را پرتر نشان می‌دهد

کنترل استرس

ریزش مو می‌تواند استرس زا باشد. و استرس (فیزیکی و روانی) می‌تواند ریزش مو را افزایش دهد. رابرتز می‌گوید: «قبل از آنکه نگران و مضطرب شوید به دکتر مراجعه کنید. شاید هیچ جای نگرانی نباشد».

گاهی اوقات افزایش ریزش مو، به معنی از دست دادن همیشگی مو نیست. گاهی اوقات افزایش ریزش مو، کاملا طبیعی است، مثلا برای خانم‌ها در زمان یائسگی و پس از زایمان، ریزش مو جای هیچ نگرانی ندارد. «ریزش مو برای بیشتر آدم‌ها تاثیر روانی زیادی دارد. از بین بردن این استرس و اضطراب به کم شدن ریزش مو کمک می‌کند.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران - خیابان گاندی جنوبی - روبروی دکل شبکه 2 - نبش کوچه ترابنده - بیمارستان گاندی - ساختمان کلینیک های تخصصی - پلاک 130- طبقه 15
88653103 - 88653104 - 88661980 (9821+)
6804804 (98912+)

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید